Literatura to dla twórców gier prawdziwa skarbnica tematów. Pomińmy, że otrzymują gotowy świat, bohaterów ale niebagatelne znaczenie ma również fakt, że popularny tytuł potrafi pociągnąć sprzedaż gry. Często korzysta z tego Fantasy Flight Games, amerykański wydawca gier. Gracze chętnie wkraczają w świat, który po lekturze ma już swoje miejsce w wyobraźni. „Posiadłość Szaleństwa” w polskiej wersji językowej pojawiła się u nas w sklepach dzięki wydawnictwu Galakta.
Howard Phillips Lovecraft otoczony jest wyjątkową estymą, a stworzona przez niego „mitologia” Cthulhu fascynuje miliony czytelników na świecie. Korzystając z gotowego i pełnego grozy uniwersum projektanci gier przygotowali już wcześniej kilka ciekawych tytułów (Horror w Arkham). Wybraliśmy „Posiadłość Szaleństwa” częściowo ze względu na powiązania z grą fabularną, albowiem gracze dzielą się na dwie grupy, Strażnika Tajemnic i Badaczy, oraz, nie ma co ukrywać – atrakcyjną zawartość pudełka, którą z uwagi na objętość podam na końcu tekstu. Autorem gry jest Corey Konieczka, twórca m.in. planszówki „Battlestar Galactica”.
„Posiadłość Szaleństwa” to pudło z solidnej tektury na którym widnieje odpowiadająca tytułowi i wprowadzająca w klimat ilustracja. W środku znajdziemy wykonane również z grubej tektury fragmenty planszy. Zadrukowane są z obu stron, dzięki czemu w zależności od wybranego scenariusza ułożymy odpowiednie pomieszczenia. Uwagę każdego natychmiast przykują figurki. Są to nasi bohaterowie i cała gromadka oponentów, w tym, sporych rozmiarów mackowate monstra. Wypraski pełne żetonów, karty bohaterów i dwie instrukcje. Jedną z zasadami gry, drugą ze scenariuszami i informacjami dla Strażnika Tajemnic.
Czym, tak w skrócie jest „Posiadłość Szaleństwa„? Jeden z grających, podobnie jak w grach fabularnym zostaje Mistrzem Gry, tutaj Strażnikiem Tajemnic. Odpowiada za przeprowadzenie przygody i kieruje grą. Pozostali gracze wcielają się w przygotowanych wcześniej bohaterów. Każdego reprezentuje odpowiednia figurka, karta postaci z odpowiednimi cechami oraz żetony. Razem stawić muszą czoła temu co spotka ich podczas rozgrywanego scenariusza, pozostać przy zdrowych zmysłach, a przede wszystkim przy życiu w czym przeszkadzał im będzie Strażnik Tajemnic. Gra nabiera zdecydowanych rumieńców gdy graczy jest przynajmniej kilku.
Na początku zabawy wybieramy scenariusz i Strażnik Tajemnic otrzymuje kartę Celów. Są na niej opisane warunki zwycięstwa zarówno dla Strażnika jak i Badaczy. Biorąc pod uwagę długość zabawy oraz to, że do każdego scenariusza dostępne są trzy różne karty celów, grając nawet w ten sam scenariusz przez jakiś czas nie uświadczymy powtarzalności. Później czeka nas zakup dodatków.
Jak się gra w „Posiadłość Szaleństwa„? Odpowiadając krótko, ekscytująco! Zasady są na tyle skomplikowane, że możemy robić wiele różnych rzeczy, a przy tym na tyle jasne, że da się je opanować przy pierwszej rozgrywce. Scenariusze dołączone do gry prezentują różne sytuacje w jakich znajdują się nasi bohaterowie. Od rozwiązywania zagadek po „wygrzew” z użyciem broni palnej. Przytaczanie tutaj instrukcji i opisywanie wszystkich opcji jakie oferuje „Posiadłość Szaleństwa” uważam za zbędne. Jeżeli jesteście zainteresowani to całą instrukcję w formacie PDF możecie ściągnąć za darmo ze strony polskiego wydawcy i po przeczytaniu zdecydować czy to gra dla waszej grupy.
Od siebie dodam, że kiedy zgaśnie światło, a zostaniecie sami w pokoju podczas gdy coś człapie za drzwiami…
Do gry można już kupić większe i mniejsze, wydane po polsku dodatki z nowymi przygodami, bohaterami oraz dodatkowymi elementami.
– Zakazana Alchemia
– Zew Dziczy
– Polowanie na czarownicę
– Srebrna Tabliczka
– Dopóki śmierć nas nie rozłączy
– Dom strachów
W pudełku znajdziesz:
– instrukcja (zawierająca Podręcznik Badacza)
– Podręcznik Strażnika Tajemnic
– 8 figurek badaczy
– 24 figurki potworów
– 1 kość dziesięciościenna
– 83 karty Przeszukiwania
– 20 kart Zaklęć
– 14 kart Wyposażenia Początkowego
– 32 karty Cech
– 12 kart Zamków
– 7 kart Przeszkód
– 35 kart Mitów
– 21 kart Traumy – 65 kart Walki
– 8 kart Postaci Badaczy
– 25 kart Wydarzeń
– 13 kart Akcji Strażnika Tajemnic
– 15 kart Celu
– 15 kafelków planszy
– 72 żetony obrażeń
– 24 żetony przerażenia
– 24 żetony potworów
– 18 znaczników obiektów specjalnych
– 4 żetony próbek
– 12 znaczników zapieczętowanych drzwi
– 24 żetony punktów umiejętności
– 24 żetony efektów
– 13 znaczników opcji historii
– 12 żetonów zagrożenia
– 6 żetonów czasu
– 3 bazowe płytki łamigłówki zamka
– 15 płytek łamigłówki zamka
– 23 płytki łamigłówki runicznej
– 3 bazowe płytki łamigłówki przewodów
– 15 płytek łamigłówki przewodów
Deser